نکات مهم حسابداری

✅ نکات ریز اما مهم

تحریر دفاتر قانونی بصورت ماهانه مجوز نمیخواهد!

جهت صرفه جویی در وقت ، همواره دفاتر روزنامه و کل را بصورت ماهانه ثبت کنید

برخلاف تصور برخی ممیزین سازمان امور مالیاتی ؛ جهت تحریر ماهانه دفاتر قانونی نیاز به اخذ مجوز یا حتی اطلاع رسانی نبوده و رویه قبلی اخذ مجوز و اطلاع رسانی سالهاست منسوخ شده است

جهت تحریر ماهانه دفاتر ، ۱۲ تراز آزمایشی ۴ ستونی(هر تراز در حکم یک سند ) تهیه کنید:

– تراز اول از تاریخ ۱ فروردین لغایت ۳۱ فروردین(سند ۱ تاریخ ۱۳۹۴/۰۱/۳۱)

-تراز دوم از تاریخ ۱ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت(سند ۲ تاریخ ۱۳۹۴/۰۲/۳۱)
و تا …
– تراز ۱۲ از تاریخ ۱ اسفند لغایت ۲۹ اسفند(سند۱۲ تاریخ۱۳۹۴/۱۲/۲۹)

🔹هیچگاه “مانده” بد -بس تراز را ثبت نکنید. همواره “گردش” بد-بس تراز بایستی در دفاتر روزنامه و کل ثبت شود.

 

✅موقع تحویل گرفتن کار حسابداری از حسابدار قبلی و یا صاحبکار رعایت نکات زیر الزامی است :

۱ – دفاتر قانونی پلمپ شده شرکت ولی نانویس
۲ – مهر های دریافت و پرداخت و هر گونه مهر مربوط به قسمت حسابداری
۳ – اسناد و مدارک حسابداری داخل زونکن تا تاریخ روز
۴ – اظهارنامه مالیاتی سال های قبل
۵ – آخرین تراز حسابهای کل / معین و تفصیلی با امضای حسابدار تحویل دهنده
۶ – نرم افزار حسابداری مورد استفاده و قفل های آن
۷- آخرین بک آپ های نرم افزار به تاریخ روز تحویل
۸ – دسته چک مربوط به شرکت و صورت ریز اسناد موجود داخل صندوق
۹ – چکهای دریافتنی از دیگران که در صندوق شرکت موجود است
۱۰ – وجه نقد داخل صندوق و صورتجلسه تحویل.
۱۱ – لیست کلیه دارائیهای ثابت و خریداری شده و مشخصات آنها
۱۲ – آخرین لیست موجودی کالاها و لیست آخرین انبارگردانی
۱۴ – آخرین لیست محاسبه و پرداخت حقوق پرسنل
۱۵ – آخرین فیش های واریزی مالیات حقوق پرسنل و مالیات بر درآمد شرکت.
۱۶ – آخرین گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت و آخرین اظهار نظر بازرس در مورد حسابهای شرکت
۱۷ – آخرین اساسنامه ی شرکت و آخرین تغییرات در اساسنامه
۱۸- کلیه اسناد و اوراق و مدارک که مربوط به قسمت حسابداری می باشد
۱۹-ایدی پسورد امور مالیاتی و مستندات ارزش افزوده

 

نکات مدیریتی:
✅به مشکلات کارمندان دامن نزنیم

کاری که بسیاری از مدیران به اشتباه انجام میدهند. این است که وقتی مشاهده می کنند یک کارمند دچار افت کاری شده است، تنش های جدیدی به او وارد می کنند.
باید بررسی کرد و دید هر یک از کارکنان چه مسائل و مشکلاتی دارند و چه هنگام بر کار آنها اثر منفی می گذارد، و چگونه میتوان اثر این مشکلات را بر کار کم کرد، نه اینکه با ایجاد تنش های جدید، موج دیگری بر مشکلات آنها بیافزاییم.
مثلا وقتی یک مدیر با درخواست های مکرر مرخصی کارمند مواجه می شود ممکن است برخورد تندی را با وی انجام دهد، در صورتی که دلیل مرخصیهای آن کارمند این بوده که برای پیدا کردن خانه باید به دفاتر مشاور املاک متعدی مراجعه کند تا خانه متناسب با وسع خودش را بیابد.
حالا اگر این کارمند مورد توبیخ قرار گیرد، نه تنها به زعم مدیر متنبه نخواهد شد، بلکه ممکن است تا مدتها اثر سوء این رفتار مدیر از ذهنش پاک نشود. و احساس کند فاصله زیادی بین او و مدیر وجود دارد.

 

 

جواد جعفریجواد جعفری

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*